Ο καθαρισμός της μπομπίνας μηχανισμού ψαρέματος και η συντήρηση των φρένων
Του Δημήτρη Σφαλτού
Φωτογραφίες: Παναγιώτης Γεωργακόπουλος, Δημήτρης Σφαλτός
Ο περιοδικός καθαρισμός της μπομπίνας του μηχανισμού ψαρέματος και η λίπανση/συντήρηση των φρένων, είναι ζωτικής σημασίας για να διατηρήσετε τον μηχανισμό σας σε άρτια κατάσταση για πολλά χρόνια. Τα άλατα που συσσωρεύονται στην μπομπίνα, στο εσωτερικό της, στα χείλη της, πάνω στο νήμα ή στην πετονιά, μειώνουν κατά πολύ την αντοχή των εργαλείων μας, με συνέπεια προβλήματα, όπως φρένα να κολλάνε, να χαλάει η ανοδίωση της μπομπίνας, να κόβονται νήματα, πετονιές, και να διαβρώνονται τα εσωτερικά μηχανικά μέρη.
Στο άρθρο που ακολουθεί, θα δείτε τον πρωταρχικό καθαρισμό της μπομπίνας και την λίπανση των φρένων, σε μηχανισμούς με μπροστινά φρένα, που απλά κάνουμε συντήρηση. Εάν τα προβλήματα είναι μακροχρόνια και βαθύτερα, είναι αναγκαίο να επικοινωνήσετε με κάποιον εξειδικευμένο τεχνικό μηχανισμών.
Το πρώτο πράγμα που κάνουμε μόλις τελειώσει ένα ψάρεμα στην θάλασσα και γυρίσουμε σπίτι, είναι να καθαρίσουμε εξωτερικά τον μηχανισμό μας. Ένα ελαφρύ ψέκασμα με απιονισμένο νερό, για να φύγουν τα εξωτερικά άλατα και η σκόνη, είναι απαραίτητο. Καθαρίζουμε με ένα στεγνό απορροφητικό πανί . Στην συνέχεια λύνουμε την μπομπίνα του μηχανισμού.
Εδώ θα δούμε μια μπομπίνα με μπροστινά φρένα, στην περίπτωση που υπάρχει μηχανισμός με πίσω φρένα, απλά αλλάζει το ξεκούμπωμα, και ότι δεν έχει πολλαπλούς δίσκους στο εσωτερικό της. Γυρίζουμε την πεταλούδα των φρένων, την βγάζουμε εντελώς και αφαιρούμε την μπομπίνα.
Το πρώτο πράγμα που κάνουμε είναι να πλύνουμε με τρεχούμενο νερό κάτω από την βρύση, μπομπίνα για να φύγουν καλύτερα τα άλατα που συσσωρεύονται στο εσωτερικό της.
Δεν βάζουμε ζεστό νερό, αλλά χλιαρό προς το κρύο, για να μην επηρεαστούν τα νήματα ή η πετονιά , καθώς είναι φτιαγμένα από πολυμερή υλικά. Αυτό που πρέπει να προσέξουμε είναι όταν πέφτει το νερό στην μπομπίνα ,να κλείσουμε με το χέρι μας το άνοιγμα των δίσκων, για να μην εισέλθει νερό και αλλοιωθούν τα υπάρχοντα γράσα. Εναλλακτικά βάζουμε τον μηχανισμό κάτω απο τρεχούμενο νερό, με τα φρένα εντελώς κλειστά, και με μεγάλη προσοχή να μην βραχούν τα υπόλοιπα μέρη του.
Σκουπίζουμε καλά την μπομπίνα με πετσέτα και εάν θέλετε με ένα μαλακό πινέλο ή μια μαλακή οδοντόβουρτσα καθαρίζουμε καλύτερα τα χείλη της και την πρώτη στοιβάδα του νήματος ή της πετονιάς.
Στην συνέχεια αφαιρούμε την ασφάλεια των πολλαπλών δίσκων.
Βγάζουμε τους δίσκους ένα προς ένα, και τους τοποθετούμε σε ένα πανί με την φορά ακριβώς που τους βγάλαμε, για να μην ξανατοποθετηθούν λάθος. Προσέχουμε τις μεταξύ τους τυχόν φλάτζες, μαλακά πανάκια σε μορφή δίσκου, ή τα carbon φρένα.
Με το πινέλο καθαρίζουμε σε βάθος την μπομπίνα, να φύγουν όλες οι σκόνες και τα άλατα.
Εάν κάπου στο εσωτερικό ή στο εξωτερικό της μπομπίνας έχει διάβρωση, μπορείτε με ένα ήπιο διάλυμα ξυδιού και σόδας να το καθαρίσετε για να φύγει. Εάν όμως η διάβρωση έχει προχωρήσει πολύ και δεν είναι επιφανειακά άλατα, τότε θα μείνει δυστυχώς. Μπορείτε με ένα διάφανο σκληρυντικό νυχιών να βάλετε μια μικρή σταγόνα, για να αδιαβροχοποιήσετε ελαφρά το σημείο, εμποδίζοντας μεγαλύτερη διάβρωση.
Πάμε τώρα στο κομμάτι των πολλαπλών δίσκων. Οι δίσκοι που δουλεύουν τα φρένα, επειδή αναπτύσσουν τριβές και αυξάνουν θερμοκρασία, θέλουν ειδικό λάδι ή γράσο. Στο εμπόριο κυκλοφορούν αρκετά από αυτά και είναι εξειδικευμένα. Όπως επίσης, χρειάζεται άλλο γράσο ένας μεταλλικός δίσκος φρένων, και άλλο ένας από carbon.
Για τα carbon φρένα, εάν βάλουμε άλλο λιπαντικό , μπορούμε να τα διαβρώσουμε εντελώς. Όταν καθαρίσουμε με το πινέλο τους δίσκους, θα βάλουμε μια σταγόνα το πολύ γράσου και θα το απλώσουμε σε κάθε δίσκο.
Μην βάλετε το κοινό λάδι για ρουλεμάν, αυτό είναι τελείως διαφορετικό κομμάτι. Ξαναβάζουμε τους δίσκους με τη σειρά στην θέση τους, κλείνουμε με την ασφάλεια και είμαστε έτοιμοι για ψάρεμα!