Οι μηχανισμοί του Match Waggler Fishing!
Του Δημήτρη Σφαλτού
Φωτογραφίες:Δημήτρης Σφαλτός, Γιώργος Χούσος, Νίκος Ζάρας
Ένα βασικό στοιχείο του εξοπλισμού του Match Waggler Fishing είναι ο μηχανισμός που θα συντροφέψει το match καλάμι μας. Είναι αυτός που θα πάρει πάνω του τα τραβήγματα και το shock της πετονιάς-τα φρένα- από ένα μεγάλο ψάρι, όταν θα χαθεί ο φελλός waggler βίαια κάτω από την επιφάνεια του νερού! Θα μιλήσουμε όμως για ιδιαίτερους μηχανισμούς, κατασκευασμένους τους περισσότερους για την συγκεκριμένη τεχνική match που τόσο αγαπάμε!
Οι μηχανισμοί για την τεχνική του match fishing είναι πολύ συγκεκριμένοι, είναι μικρού μεγέθους, ελαφριοί, θα πρέπει να έχουν συγκεκριμένα ποιοτικά χαρακτηριστικά. Xωρίζονται σε δύο κύριες κατηγορίες, τους πισώφρενους και τους μπροστινόφρενους. Ποια είναι όμως τα βασικά τους στοιχεία για να τους επιλέξουμε?
Οι match μηχανισμοί κυμαίνονται από 1000 έως 3000 το πολύ σε νούμερο μπομπίνας, θα πρέπει να έχουν βάρος το πολύ max στα 200-250 γραμμάρια, προοδευτικά φρένα που δεν «κολλάνε» ,ή που δεν παρουσιάζουν διακοπές στην λειτουργία τους, μια ταχύτητα max 6,2 προς 1, και χωρητικότητα μπομπίνας τουλάχιστον 150 μέτρα 0,18 χιλιοστά πετονιάς. Το καλύτερο και ιδανικότερο πάντως μέγεθος, θεωρείται το 2000-2500.
Αυτό βέβαια αλλάζει ανάλογα με την εταιρεία, διότι κάθε κατασκευαστής ακολουθεί διαφορετικά μονοπάτια όσο αφορά το γενικό βάρος και μέγεθος. Σε άλλες εταιρείες το ίδιο μοντέλο , σε 2000 π.χ, μπορεί να έχει διαφορετικό βάρος και μέγεθος, αλλά να διατηρεί την ίδια χωρητικότητα πετονιάς στην μπομπίνα του.
Το βάρος για εμένα προσωπικά δεν είναι πρόβλημα-αν και θα ακούσετε ότι ένας ελαφρυς μηχανισμός δεν ζυγίζει σωστά ένα μακρύ καλάμι. Όσο πιο ελαφρύς , τόσο πιο καλός για εμένα, εξάλλου όλοι οι ψαράδες βάζουμε το καλάμι σε βάση και δεν το κρατάμε με τα χέρια, για να παίζει τεράστιο ρόλο το ζύγισμα.
Εαν μπορώ , επιλέγω μηχανισμούς με βάρος κοντά στα 200 γραμμάρια, αλλιώς θεωρώ ταβάνι τα 250 γραμμάρια. Άλλες εταιρείες έχουν ακολουθήσει διαφορετικό τρόπο σχεδιασμού των μικρών match μηχανισμών, αυξάνοντας το μέγεθος της μπομπίνας, και ταυτόχρονα μειώνοντας το πάχος της. Με τον σχεδιασμό αυτό ο μηχανισμός αποκτά μεγαλύτερη σε όγκο μπομπίνα, μεγαλύτερους μπροστινούς δίσκους, μεγαλύτερα γρανάζια, μεγαλύτερη ανάκτηση πετονιάς ανά μανιβελιά, καλύτερο πέταγμα.
Ταυτόχρονα, τα νέα κράματα μετάλλων που χρησιμοποιούνται, έχουν μικρότερο βάρος, ως αντιστάθμισμα του μεγαλύτερου συνολικού όγκου του μηχανισμού.
Οι εξειδικευμένοι μηχανισμοί για Match fishing
Οι εξειδικευμένοι match μηχανισμοί έχουν την λεγόμενη «ρηχή» μπομπίνα, μια μπομπίνα με λεπτά χείλη , κατασκευασμένη να δέχεται τις λεπτές πετονιές του match fishing.
Έχουν πολύ γραμμικά φρένα, τα οποία δεν σφίγγουν με μια στροφή της πεταλούδας των φρένων, αλλά απαιτούνται αρκετές περισσότερες. Τα φρένα τους στα τελευταία μοντέλα είναι πολλές φορές από carbon, κάτι που βοηθάει στην γραμμικότητα και στην καλύτερη απαγωγή της θερμότητας.
Οι εξειδικευμένοι μηχανισμοί έχουν την match μπομπίνα, δηλαδή μια ρηχή μπομπίνα με λεπτά χείλη, που επιτρέπει το γέμισμα της πετονιάς (150m/0,18mm), χωρίς backing. Το τελευταίο (backing) είναι το λεγόμενο γέμισμα με άλλη πετονιά πρώτα, για να χωρέσει στην συνέχεια η πετονιά που έχουμε επιλέξει για το ψάρεμα, έτσι ώστε η μπομπίνα να καλυφθεί πλήρως και να μην είναι μισογεμάτη. Ήταν η συνηθισμένη τακτική να χρησιμοποιούμε κοινούς μηχανισμούς spinning στο match fishing , οι οποίοι είχαν μεγαλύτερη χωρητικότητα πετονιάς, δηλαδή περίπου 200 μέτρα στα 0,20-0,25mm.
Σε αυτούς τους μηχανισμούς εάν βάζαμε τα 150 μέτρα της 0,16 πετονιάς, η μπομπίνα θα ήταν ούτε μισογεμάτη, κάτι που θα επηρέαζε αρνητικά την τεχνική μας, με μεγαλύτερες τριβές στα πετάγματα, και μειωμένο χρόνο ζωής της πετονιάς μας.
Τα τελευταία χρόνια , με την άνθηση του light game, πολλές εταιρείες έφτιαξαν εξειδικευμένους μηχανισμούς για LRF, κάτι που ταιριάζει απόλυτα και με την τεχνική του Match Waggler Fishing.
Τα χαρακτηριστικά τους είναι αυτά που ακριβώς ζητούμε και στο match, ρηχές μπομπίνες, πανάλαφρα κράματα μετάλλων, πολύ γραμμικά φρένα, σωστά κιλά φρένων, και ικανοποιητικές ταχύτητες. Εάν και τα εξειδικευμένα καλά μηχανάκια για rock δεν είναι ιδιαίτερα φθηνά, εν τούτοις, θα τα χαρείτε ιδιαίτερα στην τεχνική του match. Aς περάσουμε τώρα στις δύο κατηγορίες των match μηχανισμών.
Πισώφρενοι μηχανισμοί
Οι πισώφρενοι μηχανισμοί έχουν μικρούς πολλαπλούς δίσκους και στερούνται την δύναμη των μεγάλων και πιο ισχυρών των μπροστινόφρενων.
Αν και αρκετά παλιότερα μοντέλα έχουν υιοθετήσει το lever drag, τον μοχλό πάνω από τα πίσω φρένα που ρυθμίζει με μια κίνηση τα φρένα, χωρίς τα πολλά στριψίματα, πολλές φορές σε μεγάλα ψάρια μπορεί να σας προδώσουν. Έχω αγοράσει στο παρελθόν πολύ ακριβά μοντέλα κορυφαίων εταιριών, που σε δύσκολα ψάρια τα φρένα τους δεν ήταν τα ιδανικά, και στο τέλος με πρόδωσαν (κάποιες φορές).
Μπορεί ο μοχλός lever drag να είναι το τέλειο εργαλείο για να αφήνουμε το καλάμι σε στάση αναμονής με τα φρένα ανοιχτά, αλλά οι μικροί δίσκοι στην μικρή πίσω περιοχή στερούνται δύναμης. Λίγα μοντέλα και ψαγμένα έχουν κρατήσει τον χαρακτήρα της καλής και σταθερής λειτουργίας μέσα στο πέρασμα των χρόνων, και αυτά είναι 20ετίας... Πλέον οι μηχανισμοί με πίσω φρένα είναι αυτοί των ψαράδων που θέλουν να πρωτομάθουν την τεχνική του match. Οι περισσότεροι όμως αργά ή γρήγορα αλλάζουν τακτική και αγοράζουν μπροστινόφρενους…
Μπροστινόφρενοι μηχανισμοί
Θεωρούνται οι πιο αξιόπιστοι μηχανισμοί για τις περισσότερες τεχνικές ψαρέματος match. Οι μεγάλοι δίσκοι βρίσκονται σε μια πιο προσβάσιμη μπροστινή περιοχή στα φρένα, χαρίζουν αξιοπιστία, ομαλή και προοδευτική λειτουργία, χωρίς κολλήματα και άσκοπα σταματήματα.
Διαλέξτε ταχύτητα από 4,8-6,2:1, αρκετά ρουλεμάν, αντιεπιστροφή, ελαφριά κράματα, μπομπίνες match ή αλουμινιού, και οπωσδήποτε ανταλλακτική κάλυψη! Και όταν λέμε ανταλλακτική κάλυψη, εννοούμε ότι η εταιρεία θα πρέπει να μας καλύπτει όσο γίνεται με γνήσια ανταλλακτικά, και να μην την ψάχνουμε όταν θα καταργηθεί το μοντέλο, ή αλλάξει ο κατάλογος! Οι καλές εταιρείες δίνουν σχεδόν πάντα 2 χρόνια εγγύηση.
Είναι πιο μικροί σε μέγεθος και όγκο στο μήκος τους, είναι πιο ελαφριοί, και μπορείτε να βρείτε κάποια μοντέλα μέχρι και με 3 μπομπίνες. Αυτό είναι σημαντικό για να αλλάζουμε εύκολα διαμέτρους και όχι ολόκληρα καλάμια και μονταρίσματα αρματωσιών. Εάν θα μπορούσα να προσδώσω ένα μειονέκτημα , θα ήταν οι μεγάλες σε χωρητικότητα μπομπίνες που χρειάζονται έξτρα πετονιά από κάτω (backing) για να γεμίσει ο μηχανισμός με την κύρια ψαρευτική πετονιά.
Αυτό όμως ισχύει για κοινούς μηχανισμούς spinning, και όχι τους εξειδικευμένους match. Επιλέξτε επώνυμες εταιρείες και αποφύγετε τους φτηνούς «φασόν» μηχανισμούς , γιατί στο match fishing όλα κρίνονται στην λεπτομέρεια και στο απόλυτα σωστό σύνολο μηχανισμού. Το ρητό που λέει ότι, ότι τσιγκουνεύεσαι το βρίσκεις μπροστά σου, και το ξαναπληρώνεις διπλά , ταιριάζει απόλυτα στην περίπτωση του match, σας μιλάω ως πολλάκις παθών…
Στην παρακάτω φωτογραφία θα δείτε κάποιους μηχανισμούς δοκιμασμένους εδώ και χρόνια, αξιόπιστους, για κάθε βαλάντιο. Από αριστερά πάνω και πηγαίνοντας προς τα δεξια: Daiwa Gekka Biijin, Shimano Stradic Shallow Spool, Daiwa Ninja, Lucky John Anira, Dragon Sugoi SL, Shimano Stradic με lever drag, Daiwa Emeraldas Air, Daiwa Emeraldas LT, Dragon Nanolite..
Ένα άλλο πράγμα που μπερδεύονται πολλοί ψαράδες, είναι τα κιλά των φρένων των μηχανισμών. Στο match , που χρησιμοποιούμε πολύ λεπτές πετονιές, σπάνια τα φρένα μας θα είναι πάνω από 500 γραμμάρια σε προρύθμιση, και αυτό γιατί θα σπάνε οι πετονιές και τα λεπτά παράμαλα. Τα πολλά κιλά δεν μας ενδιαφέρουν στο match fishing, και δεν είναι κριτήριο επιλογής.
Ακόμη και οι εξειδικευμένοι για eging μηχανισμοί είναι πολύ καλή επιλογή για match fishing, παρόλο οι πρώτοι που φτιάχτηκαν δεν είχαν δύναμη φρένων συνολική πάνω από 3 κιλά φρένα!
Αυτά τα ολίγα για την επιλογή των match μηχανισμών, προσέξτε τις επιλογές σας, για να είστε πάντα κερδισμένοι, για πολλά, πολλά χρόνια. Να είστε όλοι καλά!